Sunday 27 January 2013

..Speak Good or Speak Nothing..



mengumpat-mengata-mengeji-cakap kosong-mencarut-maki sana sini macam dah xde hal da bagi aku. bila xde benda nak buat. duk cari bahan nak bahan orang lain. macam nak terbalik kebelakang rasanya bila pikir-pikir balik apa yang aku dah buat. macam tu ke guna nikmat lidah yang sepatutnya digunakan untuk bercakap benda elok-elok? masyaAllah. tiba-tiba lidah tu terputus baru nak padan dengan muka. apa pun tak boleh kang. apa yang orang kena bahan tu rasa? macam mana pulak kalau aku dekat tempat dia? boleh buat pekak-dunno-xtau je ke? haishhh. dah bergunung berbukit dah rasanya dosa aku buat duk ngata orang lain. bila plak aku nak cari orang yang aku da sengaja duk ngata tuh? macam mana kalau tiba-tiba aku mati accident kejap lagi? mintak dijauhkan. banyak sangat dosa aku tak terampun nih. hmmm.

Sabda Rasulullah S.A.W bermaksud: Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. "Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat"
 (Hadis riwayat Ibnu Abi Dunya dan Ibnu Hibban)


Leave your comment ! Sharing is caring ^_^

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012 . All Rights Reserved by miescyera92.blogspot.com