Wednesday 7 March 2012

..7 things yang tak boleh diubah dalam hidup kita sampai mati..



Assalamualaikum!

Saja nak share something..benda yang kita tak boleh ubah sampai kiamat pun..kita mati hidup balik pun tak kan pernah berubah..

Jenis kelamin dan jantina
Memang boleh buat pembedahan untuk mengubah kelamin. Tapi tak mampu mengubah roh (spirit) orang yang berkenaan. Terimalah dirimu seada seikhlasnya, sama ada engkau wanita atau lelaki..

Orang tua
Kita mesti menghormati ibu bapa apa cari sekalipun! Tak kisahlah dah setinggi selangit mana korang belajar or sampai ke celah mana pun, ibu bapa tetap dunia akhirat..Jika orang tua kita seorang pemabuk, kaki judi atau pelacur, hormati mereka selagi mereka tak suruh kita berbuat yang tak baik. Kalau tak takut jadi dalam hidup kita plak nanti..

Hari kelahiran
Sudah ditetapkan Allah, sebelum dunia dijadikan kita tidak boleh memilih tarikh lahir kita. Sekalipun kita tak boleh menyesal sebab memang dah ditentukan..

Bentuk fizikal
Jika kita mempunyai rambut keriting or hidung tak mancung or kulit sawo matang or ape sekalipun, terimalah seadanya. Memang ramai yang kita tengok nak ubah bentuk mukanya, sama ada memancungkan hidung or alis mata dicukur habis, tapi tetap nampak pelik dan tak natural..

Masa lalu
Ini juga sudah ditetapkan Allah. Janganlah kita sesal apa yang dah berlalu dan jadi melainkan untuk menjadikannya sebagai pengajaran untuk kita menjadi lebih baik pada masa hadapan. So, 'berdamailah' dengan masa lalu demi membina masa depan yang lebih produktif dan enovatif..Cehh! :)

Kedudukan dalam keluarga
Tak kisahlah kita sebagai anak bongsu, sulung, tengah ke tepi ke, memang tak boleh diubah dan terimalah seadanya..

Suku bangsa
Kalau kita dilahirkan sebagai orang Melayu, Cina or Jawa, jangan sesekali menyesal. Memang tak boleh nak ubah pun!


Sebenarnya perkara yang kita boleh dan mampu ubah adalah cara kita berfikir..Jika berubah maka berubahlah hidup kita..:) So, sekarang set target apa yang kita nak dalam hidup..Tak kisahlah target untuk masa jangka masa pendek or panjang..Barulah apa yang kita rancang tu menjadi..insyaallah..








Leave your comment ! Sharing is caring ^_^

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012 . All Rights Reserved by miescyera92.blogspot.com